De waarde van een actief LinkedIn profiel, ook als je niet op zoek bent naar een nieuwe baan

“Ben jij actief op LinkedIn?”

“Nee joh, ik heb al een baan!”


Herkenbaar? Vast en zeker al eens gehoord, maar toch is het niet verstandig om je LinkedIn profiel niet actief te gebruiken. We leven immers in netwerksamenleving, waarin het belangrijk is om contact te onderhouden met je netwerk. Wist jij dat mensen die regelmatig actief zijn op LinkedIn tot wel 5x sneller een baan vinden, dan mensen die geen profiel hebben of dit nauwelijks gebruiken.

BEREIK EN ZICHTBAARHEID

Wanneer je regelmatig berichten post of reageert op berichten in je tijdlijn, verhoogt dat ook het bereik van jouw berichten. Het algoritme van LinkedIn zorgt er namelijk voor dat jouw berichten met voorrang naar de tijdlijn gaan, van mensen waarmee je vaker contact hebt via LinkedIn. Daarnaast zijn mensen sneller geneigd jouw oproep (voor een nieuwe baan) te delen, wanneer jijzelf ook regelmatig op hun berichten reageert.

Wanneer je een compleet profiel hebt (Zeer Deskundig) en regelmatig actief bent, verhoogt dat eveneens jouw plaats in de rangschikking bij zoekopdrachten. En als jij jouw Carrière-interesses al ingesteld hebt, ben je snel vertrokken met je oriëntatie naar een nieuwe baan. Kortom, redenen te meer om actief te blijven op LinkedIn.

PASSIEVE ZOEKTOCHT

Zeker in de huidige arbeidsmarkt worden mensen steeds vaker benaderd, terwijl zij (denken) prima op hun plek (te) zitten. Op basis van jouw profiel en activiteiten kunnen headhunters en recruiters jou benaderen of je interesse hebt in een bepaalde vacature. En wellicht zit daar nu net een droombaan tussen of de mogelijkheid om je qua niveau, werkzaamheden of arbeidsvoorwaarden te verbeteren.

Recruiters kunnen je benaderen op een aantal manieren:

  • Bellen of mailen wanneer jij ergens op jouw profiel je contactgegevens (openbaar) hebt vermeld. Bedenk goed dat mensen die (nog) niet met je gelinkt zijn, geen toegang hebben tot jouw e-mailadres, of je gratis geen bericht via LinkedIn kunnen sturen;
  • Via een connectieverzoek. Je ontvangt een connectieverzoek met maximaal 300 tekens. Wanneer je deze accepteert, kan de recruiter je meer informatie via een LinkedIn bericht sturen;
  • Via een InMail, de betaalde optie van LinkedIn. Met een InMail kan een recruiter iedereen binnen LinkedIn benaderen met een bericht (ongelimiteerd in aantal karakters) en zelfs een bijlage meesturen. Het lijkt dus heel erg op een reguliere e-mail, maar dan via LinkedIn.

Idealiter zal een recruiter moeite doen om jou zo persoonlijk mogelijk te benaderen met een InMail. In de praktijk komt het echter vaak voor er vooropgestelde berichten worden verstuurd naar meerdere mensen die zouden kunnen passen op een openstaande vacature. Bedenk goed hoe je wilt reageren? Misschien is deze vacature het niet voor je, maar kan diezelfde recruiter in de toekomst nog van pas komen.

ETALEREN VAN JE KENNIS EN EXPERTISE

LinkedIn is allang niet meer uitsluitend die digitale kaartenbak. Steeds meer professionals halen en delen kennis over hun vakgebied en expertise op LinkedIn. Het delen van je kennis op LinkedIn in een artikel of bericht is een uitstekende manier om gezien te worden als “dé expert” in jouw sector.


Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig inhoudelijk nieuws delen op LinkedIn tot wel 3x zo snel een nieuwe baan vinden, wanneer de situatie erom vraagt. Niet zo heel raar natuurlijk! Want wie wil nu niet die collega die blijk geeft van zijn kennis en zodoende ook een goed uithangbord is voor zijn toekomstige werkgever?

Dikke tip: Wil jij zelf op de hoogte blijven van jouw vakgebied? Kijk dan regelmatig op de LinkedIn Topic pages. Voor “Marketing” vind je deze pagina via: www.linkedin.com/topic/marketing. Vervang Marketing door een andere term en je vindt allemaal interessante artikelen, geschreven door andere LinkedIn leden.