Hoe creëer je het optimale profiel?

FOTO EN OMSLAGFOTO

Wist jij dat ruim 90% van alle recruiters en HR professionals profielen zonder profielfoto overslaat? Jouw toekomstige werk- of opdrachtgever wil graag een beeld van jou hebben, dus zorg voor een goede professionele visuele eerste indruk. Gebruik hier bij voorkeur geen vakantiekiekje, sport- of familiefoto maar investeer in een zakelijke profielfoto.

Tips voor je profielfoto:

  • Authentiek;
  • Pasfoto formaat (dus inzoomen op je gezicht);
  • Vermijd afleiding op de achtergrond;
  • Gebruik geen vakantie-, trouw of sportfoto’s;
  • Overweeg een professionele profielfotograaf;
  • Gebruik bij voorkeur dezelfde foto op je curriculum vitae.

Tips voor je omslagfoto:

  • Wil jij een link maken met je werkgebied of met een interesse/hobby?
  • Heb een verhaal bij je omslagfoto; wat zegt het over jou?
  • Formaat staat vast in de verhouding 1:4 (panorama foto).

KOPREGEL (HEADLINE)

Zie je kopregel als een ‘Elevator Pitch’, wat kun jij voor een werkgever betekenen in 120 tekens? Plaats hier dus niet je huidige of gewenste functietitel, maar denk na over hoe je gevonden wenst te worden. Let op: dit is ook de regel die overal wordt getoond onder je naam op LinkedIn, dus elke keer als je reageert op berichten, maar ook wanneer je in de zoekresultaten verschijnt is dit het eerste wat mensen over je lezen.


Enkele voorbeelden:

De trefwoorden kopregel

Ervaren Marketing Manager * Marketing Automation * E-Commerce * B2B * SEO * SEA * Webshops

De directe call-to-action kopregel

Mijn Marketing kennis in dienst van uw bedrijf om beter in contact te komen met uw doelgroep? Kop koffie doen?

De slogan kopregel

Digitale Marketing is niet gratis! Het kost tijd, geld en energie maar zorgt voor betere communicatie!

Dikke tip: LinkedIn toont alleen de eerste twee regels direct op je profiel, voor de overige tekst dienen mensen op “meer weergeven” te klikken. Zorg dus dat de eerste twee regels uitnodigen om meer te willen lezen!

SAMENVATTING

Ruim 35% van alle Nederlanders op LinkedIn heeft geen samenvatting. En laat dat nu net een van de belangrijkste velden binnen LinkedIn zijn. Enerzijds wordt deze tekst zorgt deze tekst ervoor dat je beter gevonden wordt, anderzijds kun je jezelf hier krachtig profileren. Schud de Nederlandse schroom van je af, en pak die digitale pen op.

Heb je moeite om jezelf goed te profileren? Wellicht helpen onderstaande vragen om tot een goede tekst te komen. Je hebt maximaal 2.000 tekens (ongeveer 1 A4-tje).

  • Wie ben ik? – zorg voor een professionele, persoonlijke introductie;
  • Waar ligt mijn kennis en expertise? – omschrijf hier al je relevante opleidingen, werk- en projectervaring. Wat maakt jou de professional die je vandaag de dag bent?
  • Wat is jouw visie op of passie voor jouw vakgebied? – dit is echt een onderscheidende alinea, laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste trends, ontwikkelingen of geef weer waarom jij passie hebt voor je vak;
  • Wat kan ik betekenen voor mijn (huidige of toekomstige) werkgever? - wat is mijn bijdrage, wat kom ik brengen, waar ben ik naar op zoek?
  • Hoe kun je me bereiken? – mensen met telefoonnummer of e-mail adres in hun samenvatting worden 4x meer (bron: LinkedIn Talent Solutions) benaderd

Aangezien LinkedIn niet de mogelijkheid biedt om tekst tussentijds op te slaan, is het advies om deze in Word te schrijven. Vraag collega’s, vrienden en kennissen om jouw samenvatting te lezen en van feedback te voorzien. Helemaal tevreden? Dan kun je nu de tekst kopiëren naar LinkedIn en voorzien van de gewenste opmaak.

WERKERVARING

Veel mensen schrijven bij hun werkervaring geen of een beknopte tekst afkomstig uit het functieprofiel. Maar laten we dat nu net even anders doen:

  • Probeer een uitnodigende tekst te schrijven waarin je je taken en verantwoordelijkheden combineert met concrete resultaten. Wat waren je verantwoordelijkheden, wat heb je bereikt en hoe heb je dat gedaan?
  • Denk aan relevante trefwoorden voor de banen waar jij voor open staat. Benoem deze specifieke trefwoorden (dus ook van interne opleidingen, software kennis etc.) in je werkomschrijving

Let op: Wist jij dat de meeste recruiters zoeken op 'huidige functititel'?

Dat betekent dat je rekening moet houden met twee belangrijke zaken:

  1. Neem alternatieven op in je functietitel. Ben je bv. accountmanager, benoem dan ook sales manager en business develop manager. Waarom? Omdat in sommige organisaties inhoudelijk dezelfde functie een andere naam heeft.
  2. Heb je momenteel geen baan? Maak dan een huidige werkervaring aan met als bedrijfsnaam bv. “op zoek naar een nieuwe uitdaging” en als functietitel: zoveel mogelijk alternatieven.
“De meeste recruiters zoeken op huidige functietitel, zorg dus dat je ALTIJD een huidige functie hebt met de gewenste functietitels, desnoods meerdere”

OPLEIDING

Vermeld bij je opleidingen alle relevante genoten opleidingen. Cursussen of (interne) opleidingen kun je beter apart opnemen onder het kopje “Prestaties”.

Tip! Je opleiding minder relevant voor je huidige werkzaamheden? Kies er dan voor om de opleiding in het verkorte profiel niet te tonen (zie afbeelding).

VAARDIGHEDEN (SKILLS)

Wat is het nut van Vaardigheden en Aanbevelingen op jouw profiel? Dit artikel geeft gedetailleerd uitleg over waarom ze niet mogen ontbreken op jouw profiel.


Je dient minimaal 5 vaardigheden (zie ook hoofdstuk 5 “All Star profiel”) toe te voegen en kunt er maximaal 50 toevoegen. Vervolgens kunnen deze vaardigheden door je connecties bevestigd worden, het zogenaamde “onderschrijven”. Vaardigheden hebben binnen LinkedIn twee belangrijke functies.

Sociale bewijskracht

De door jou opgegeven Vaardigheden kunnen door jouw connecties onderschreven worden. Hoe vaker onderschreven hoe beter de sociale bewijskracht (referenties) en hoe beter jij gevonden gaat worden op deze Vaardigheden. Ook recruiters gebruiken steeds vaker het veld ‘Vaardigheden’ om een betere selectie naar bepaalde expertise te maken. Voeg dus alle trefwoorden en kennis die relevant is voor de gewenste baan toe als aparte Vaardigheid.

Vindbaarheid

LinkedIn heeft een database met ongeveer 12.000 Vaardigheden waaruit je kunt kiezen. Daarnaast kun je echter ook zelf Vaardigheden aanmaken en toevoegen. Is Sharepoint bijvoorbeeld een belangrijk aspect in jouw werk? Voeg dan niet alleen “Sharepoint” maar ook “Sharepoint Expert” toe. Je zult er meteen en beter op gevonden worden.

Dikke tip: LinkedIn toont alleen de bovenste drie Vaardigheden aan bezoekers van je profiel, daarna verschijnt een “See More” link. Druk op het potlood-symbool en bepaal zelf door middel van de blauwe pinnetjes welke drie Vaardigheden prominent in beeld moeten staan.

AANBEVELINGEN (RECOMMENDATIONS)

Referenties zijn belangrijk geworden in onze maatschappij. Ook je nieuwe werkgever wil graag meer weten over hoe jij functioneert en wat anderen inhoudelijk van jouw werk, houding en attitude vinden. Een goede manier om dat op je profiel te laten zien, is het vragen van gerichte aanbevelingen.

Wie je dan moet vragen? Denk aan (voormalig) leidinggevenden, projectgenoten, leveranciers of klanten. Zorg er ook voor dat je diegene die de aanbeveling gaat schrijven zoveel mogelijk helpt, zodat je een krachtige aanbeveling ontvangt die anderen een goed beeld geven over jou als persoon en jouw toegevoegde waarde. Onderstaand voorbeeld, kan je hierbij goed helpen.

Voorbeeld

Hallo Jort,

Je zou me ontzettende helpen wanneer je over mijn werkzaamheden bij ……………. een aanbeveling zou willen schrijven.

Wellicht helpen de volgende vragen?

- kun jij iets omschrijven van mijn manier van werken, communiceren en de wijze waarop ik mijn kennis voor jullie heb ingezet?

- kun jij iets omschrijven over de toegevoegde waarde en/of het resultaat van onze samenwerking? Wat heeft het jullie opgeleverd?

- in welke situatie zou je mij willen/kunnen aanbevelen in jouw netwerk.

Mocht ik iets voor jou kunnen doen, verneem ik dat ook graag.

Hartelijke groet,

Richard