Overeenkomsten en verschillen tussen je CV en je
LinkedIn-profiel

LinkedIn is de laatste jaren een belangrijk instrument geworden voor zowel werkgevers als werknemers op de arbeidsmarkt. Recruiters zoeken proactief naar nieuw talent voor hun organisatie, en sollicitanten brengen hun profiel onder de aandacht bij werkgevers, of solliciteren zelfs direct met hun LinkedIn-profiel. Is daarmee het curriculum vitae overbodig geraakt? Nee, bij ruim 75% van alle vacatures wordt nog steeds naar een curriculum vitae gevraagd. Wat zijn dan nu de belangrijkste verschillen en overeenkomsten tussen het curriculum vitae en je LinkedIn profiel?

OVEREENKOMSTEN

Eerste contactmoment

Zowel je LinkedIn profiel als je curriculum vitae zijn mogelijke eerste contactmomenten met een nieuwe werkgever. Beide dienen dus up-to-date te zijn, bij voorkeur ook gericht op de toekomst en je hoopt natuurlijk wat te prikkelen. De afgelopen jaren is de manier waarop wij curriculum vitaes maken gelukkig ook veranderd. Van de statische zwart-wit, Times New Roman, gericht-op-het-verleden boekwerken, naar levendige, uitnodigende introducties waarbij de meerwaarde van de sollicitant centraal staat.

Beoordeling

Een andere overeenkomst is dat ruim 90% van alle HR-professionals aangeeft een ontvangen curriculum vitae te checken op LinkedIn. Zorg dus dat beide op elkaar aangesloten zijn. Ga je curriculum vitae niet te veel pimpen, want het is niet makkelijk en ook niet wenselijk om je LinkedIn-profiel bij iedere sollicitatie te wijzigen.

Structuur

In hoofdlijnen volgen je LinkedIn-profiel en je curriculum vitae elkaar qua structuur. Je hebt een eerste kennismaking (personalia en foto), je hebt een profielschets (samenvatting), een omschrijving van je werkervaring, je opleiding en natuurlijk de vele extra’s die jij te bieden hebt. Op LinkedIn kun je daarnaast makkelijk visuele content, interessant voor creatieve professionals (denk bv. aan je portfolio).

VERSCHILLEN

Reactief versus proactief

Je verstuurt bewust je curriculum vitae naar een werkgever of plaatst je curriculum vitae op een jobsite wanneer je wilt solliciteren. Je LinkedIn-profiel kan iedere dag beoordeeld worden door een potentiële werkgever, zonder dat jij dat weet. Iedere dag kan dus je droombaan of een interessant aanbod aan je neus voorbijgaan, omdat je LinkedIn-profiel niet dat uitstraalt wat je eigenlijk zou willen.

Lengte

In je CV dien je krachtig je kennis, expertise en toegevoegde waarde te formuleren. Bij voorkeur doe je dat in maximaal twee A4-tjes, zodat de beoordelaar makkelijk tot de kern kan komen. Je LinkedIn-profiel schrijf je echter voor twee doelgroepen. Mensen en de ‘Search Engines’! Het grote verschil tussen deze twee is dat mensen niet alles lezen maar screenen en dat de ‘Search Engines’ ieder woord indexeren. Hoe meer relevante terminologie, hoe beter je scoort in de zoekresultaten.

Offline versus online

Wanneer je niet op zoek bent naar een nieuwe baan, heeft je curriculum vitae geen waarde. Je LinkedIn profiel versterkt jouw persoonlijke ‘merk’ ook wanneer je prima op je plek zit bij je huidige werkgever. Je kunt opgedane contacten verzilveren als connectie op LinkedIn en je kennis en expertise delen middels berichten en artikelen. LinkedIn is dus zoveel meer dan alleen een online CV, het is jouw online “persoonlijke merk”.

“Je LinkedIn profiel schrijf je voor twee doelgroepen:
mensen en zoekmachines”