Salarisadministratie: knelpunten en kansen

Duidelijkheid loont

Via onze smartphone of tablet hebben we onze persoonlijke geldzaken zo geregeld, maar werkgerelateerde financiële processen verlopen vaak wat minder soepel. Zo blijkt uit ons onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlandse werknemers dat maar liefst een op de vijf ondervraagden weleens te weinig loon uitbetaald heeft gekregen. De kans is groot dat dit probleem ligt binnen het standaardproces van de salarisadministratie. Of het nu misgaat bij het verzamelen van de gewerkte uren, bij de loonberekening of pas bij het aanmaken van de loonstrook: de fout komt hoogstwaarschijnlijk van menselijke hand.

Aan de loonstrook zelf valt ook nog wat te sleutelen. Vage afkortingen en onbekende termen maken dit maandelijkse papiertje tot een onbegrijpelijke puzzel. “Er is nog veel ruimte ter verduidelijking van de salarisstrook. WIA, WAO, OP, IP, NP: mensen vinden deze afkortingen maar raar. Als je het uitschrijft, zal het eerder een belletje doen rinkelen. Tegelijkertijd zal dit ook weer meer vervolgvragen oproepen”, weet Michael Pessel, oprichter en directeur van Indygo Financieel Adviseurs, uit ervaring.

Het is voor werknemers moeilijk te ontcijferen uit welke onderdelen het loon is opgebouwd, wat er precies op het salaris wordt ingehouden en om welke reden dit gebeurt. Niet zo verrassend dus dat uit ons onderzoek naar voren komt dat veertig procent van werkend Nederland graag meer inzicht in de eigen loonstrook zou willen.

'Maar liefst een op de vijf ondervraagden heeft weleens te weinig loon uitbetaald gekregen'

Volgende hoofdstuk:

Valkuilen rondom declaraties