ZÓ WORD JE EEN BETER BOUWBEDRIJF!

‘Ik denk dat we over een jaar of tien een tweedeling gaan zien tussen bouwbedrijven’

Bouwbedrijven investeren liever in nieuwe slimme apparaten, machines en bouwinnovaties dan in nieuwe bedrijfssoftware. Terwijl die software waarschijnlijk veel meer geld oplevert. Bij ERP-leverancier AFAS krijgen bouwbedrijven er gratis een les in ondernemersmentaliteit bij.

Voor het kantoor van AFAS in Leusden wordt hard gewerkt aan een nieuw fietspad. Het bedrijf dat het aanlegt, heeft duidelijk flink geïnvesteerd in nieuwe apparatuur: zware tegels worden per vier stuks met een soort zuignap opgehesen en – floep – ieder op de juiste plek gelegd. “Mooie innovatie toch?” zegt Bas van der Veldt, CEO van AFAS. “Het gaat sneller, de rug van de stratenmaker wordt minder zwaar belast. Top!” Hij laat een stilte vallen. “Alleen jammer dat ze het fietspad op de verkeerde plek hebben aangelegd. Alles moet er weer uit. Daaraan zie je dus het gebrek aan goede software. Als ze de opdracht op de juiste manier hadden vastgelegd, was het niet gebeurd.” Wie het gesprek aangaat met Bas van der Veldt en zijn collega Willem van den Born, business development manager in de bouw, krijgt de ene na de andere van dit soort anekdotes te horen. Want, eerlijk is eerlijk, het gaat nogal eens mis in de bouw. Faalkostenpercentages van 10% zijn geen uitzondering. “Zo zonde”, zegt Van der Veldt, “want veel bouwbedrijven zijn goed in wat ze doen. Maar het gaat zo vaak fout. Als je de administratieve processen eromheen – nu vaak nog houtje touwtje – goed digitaliseert, dwing je automatisch ook een wat strakkere vorm van organiseren af. Niet zomaar meer het busje instappen en we zien wel. Nee, we weten wat we gaan doen op de bouwplaats en we gaan het in één keer goed doen.”

Les in ondernemersmentaliteit

AFAS maakt al jaren ERP-software. Het familiebedrijf, bestaande uit 513 ‘blije eikels’ aldus de softwareleverancier, bedient bijna tweehonderd branches: van ziekenhuis tot onderwijs tot cultuur tot accountancy. En de bouw. Wie om tafel gaat met AFAS praat niet alleen over het ERP-pakket en alle mogelijkheden die dat biedt, hij of zij krijgt er ook een gratis les in ondernemersmentaliteit bij.

Foto: Willem van den Born, Business Development manager in de bouw

“We proberen onze klanten uit hun eigen werkelijkheid te halen en hen anders naar de wereld om hen heen te laten kijken”, zegt Willem van den Born. Het gaat namelijk al lang niet meer alleen om het product – dat strak gestuukte muurtje – betogen Van den Born en Van der Veldt. Klantvriendelijkheid is minstens zo belangrijk.

Van der Veldt: “In onze software zitten daar allerlei tools voor ingebakken. Microlearnings bijvoorbeeld: korte filmpjes over hoe je de boel achterlaat na een klus bijvoorbeeld. Je zet ze op intranet en eens per week kijken de medewerkers even op hun telefoon om dat filmpje te bekijken.” Dat leidt geheid tot een hogere klanttevredenheid, eveneens te registreren via de software van AFAS. “Doe dat een maand en je weet precies welke medewerkers tevreden klanten opleveren en welke niet.”

'We proberen onze klanten uit hun eigen werkelijkheid te halen en hen anders naar de wereld om hen heen te laten kijken.'

De bouwbranche bungelt onderaan het lijstje van innovatieve sectoren als het gaat om de kantoor- of bedrijfsautomatisering. Als argument wordt nogal eens de leeftijd van de medewerkers aangedragen: ze zouden te oud zijn om over te stappen op digitaal werken. Tegelijkertijd hebben diezelfde medewerkers vrijwel allemaal een smartphone, zitten ze op social media en bankieren ze online. “Dat is een kwestie van opvoeden”, zegt Van den Born stellig.

Tweedeling bouwbedrijven

Van den Born haalt de pay-off van het bedrijf aan: "AFAS Software inspireert beter ondernemen. Geef elkaar een schop onder de kont, durf elkaar aan te spreken op dingen die niet kloppen of efficiënter kunnen.” Door hun administratieve fundament vergaand te digitaliseren, kunnen bouwbedrijven beter organiseren en structureren én meer geld verdienen, voegt Van der Veldt toe. “Ik denk dat we over een jaar of tien een tweedeling gaan zien tussen bouwbedrijven die zijn meegegaan in de digitalisering en zij die dat niet hebben gedaan. Bouwbedrijven die hierin meegaan ervaren minder miscommunicatie, vertraging en onverwachte kosten. Gevolg hiervan is dat ze zich onderscheiden in hun klantenservice en het nakomen van afspraken. Daarnaast denk ik dat sommige bouwbedrijven niet meer aantrekkelijk zullen zijn als werkgever voor jonge medewerkers. Die willen geen uren meer op papiertjes krabbelen.”

Van den Born: “Nu al komen wij meerdere praktijkvoorbeelden tegen bij onze bouwklanten, die bijvoorbeeld met de inzet van jonge HBO’ers, een positieve schwung hebben weten te geven in hun bedrijfsvoering door de juiste inzet van onze ERP-software. Denk daarbij aan groei in omzet- en rendement zonder uitbreiding in kantoorbezetting. En wie wil dat nu niet?”

'Ik denk dat we over een jaar of tien een tweedeling gaan zien tussen bouwbedrijven die zijn meegegaan in de digitalisering en zij die dat niet hebben gedaan.'