Waarom je HR vooral níét moet outsourcen

Over het hart van de zaak

Eigenlijk is het gekkenwerk, wat een gemiddelde HR-afdeling moet doen. Een enorme administratie, ontwikkeling van medewerkers, medewerkers vinden in een overspannen arbeidsmarkt, en de directie van strategisch advies voorzien. Outsourcen klinkt dan verleidelijk. Maar doe het niet! Hieronder leggen we uit waarom én geven we je een alternatief.

Elke succesvolle strategie begint met feiten - en die heb je niet

Of je nu de vitaliteit van je medewerkers wilt vergroten of een strategische personeelsplanning wilt maken: je hebt informatie nodig om zinvol beleid te ontwikkelen. En nou net díé informatie heb je niet als je je salaris- en personeelsadministratie uitbesteedt. Natuurlijk geeft elke aanbieder je wel iets van gegevens, maar dat zijn standaardcijfers die volgens een vast ritme worden opgeleverd. Terwijl jij op een heel ander moment (nú), hele andere gegevens nodig hebt.

Jouw bedrijfscultuur gaat over contact - en dan niet met een callcenter

Een sterke bedrijfscultuur is essentieel voor het succes van een organisatie. Doel en bedoeling zijn in zulke organisaties geen mooie woorden in een missie-visiedocument, maar voor iedere bezoeker voelbaar zodra hij het pand binnenloopt. Een sterke cultuur bouw je door contact. Met je eigen medewerkers, bijvoorbeeld als ze niet zo goed in hun vel zitten (of juist wel) en met potentiële medewerkers in het recruitmentproces. Dat contact moet je vooral niet uitbesteden aan externe servicemedewerkers in een callcenter, maar zelf blijven maken.

Een sterke cultuur bouw je door contact met je eigen medewerkers.

Een goede HR-afdeling heeft kennis van zaken – en die hol je uit

Over HR bestaat een onjuiste formule: naarmate de complexiteit van het werk toeneemt, en de capaciteiten van medewerkers af (door onderbezetting of gebrek aan kennis), wordt het interessanter om uit te besteden. Maar dat is nu juist de directe weg naar de ondergang. Een sterke HR-afdeling kán helemaal niet zonder kennis van zaken. Je hebt mensen nodig die externe ontwikkelingen kunnen vertalen naar jouw specifieke organisatiedoelen én die het beste in je medewerkers naar boven halen. Zijn je medewerkers hier niet toe in staat? Dan moet je dáár iets aan doen. Bijvoorbeeld door scholing of door HR-medewerkers te helpen een andere passende baan te vinden.

Kostenbesparing betekent grip – en die raak je kwijt

Outsourcen van HR is vrijwel in alle gevallen duurder dan het zelf doen. Als je op niveau wilt presteren tenminste. Je betaalt de prijs op twee manieren. Allereerst gewoon in euro’s. Het basistarief van veel aanbieders is best laag. De problemen beginnen zodra jij specifieke cijfers of gegevens wilt hebben. Dan gaat de teller lopen. En flink ook. Bovendien betaal je met je concurrentiepositie. Aanbieders verzamelen bakken branchespecifieke informatie over hun klanten. En die kunnen ze gebruiken om andere nieuwe klanten binnen te halen (‘wij weten precies wat er speelt’). Daar worden maar twee partijen beter van: de aanbieder zelf en je concurrent.

Over HR bestaat een onjuiste formule: naarmate de complexiteit van het werk toeneemt, en de capaciteiten van medewerkers af, wordt het interessanter om uit te besteden.

HR kan het prima zelf – en daar wordt het beter én leuker van

Hoe dan wel? HR moet HR gewoon lekker zelf doen. Door allereerst de processen onder de loep te nemen, te vereenvoudigen en te standaardiseren. En vervolgens door zo veel mogelijk te automatiseren. Of het nu gaat om verlofaanvragen van medewerkers (gewoon hóp via hun smartphone), de onboarding van nieuwe collega’s (die uploaden hun documenten zelf) of het forecasten (op je dashboard zie je altijd actuele cijfers). Dat scheelt bakken werk en de kwaliteit gaat met sprongen vooruit. Hierdoor komt HR weer toe aan het echte werk: strategisch adviseren over mensen. Dat geeft energie. Én daardoor krijg HR weer de positie die het moet hebben: in het hart van de zaak.


Volgende artikel:

Uitkomsten HR-scan: dit doen je collega’s